Cykelbanan på Kanalvägen

Jag önskar jag kunde berätta om ett lyckat cykelprojekt i Stockholm, men det verkar vara stört omöjligt. Ännu en gång har snålheten bedragit visheten när man byggt en ny cykelbana. Denna gång gäller det Kanalvägen som passerar genom Henriksdalskajen. 2007 började man byggande av nya bostäder i området. Fortfarande mer än 7 år senare finns inte en fungerande cykelbana genom hela området. Eftersom detta stråk är den enda vägen för pendlingscyklister mot Gustavberg, Värmdö, Saltsjöbaden är det extra allvarligt. Här är cykelvägen som Stockholms stads cykelplanerare föreslår just nu.

Kanalvägen1

När man väl bestämde sig för att bygga en cykelbana valde man det sämsta alternativet, en dubbelriktad GC-bana på norra sidan av Kanalvägen. Samtidigt har man byggt en lokalgata för bilarna med hastighetsbegränsning till 30 km/tim och utan några hinder. För att använda cykelbanan måste en cyklist på väg österut passera Kanalvägen två gånger och den första gången vänta på grönt ljus. Vilken väg tror ni den smarta cyklisten väljer? Bilvägen så klart. Jag stod och observerade cykeltrafiken i 20 minuter och minst 95% av alla cyklister valde bilvägen.

Här är två filmer som visar hur det ser ut när man cyklar på:

Kanalvägen3

Kanalvägen5

Smarta cyklister väljer bilvägen.

Kanalvägen4

Överfart 1. Helt felkonstruerad cykelpassage.

Kanalvägen6

Överfart 2. Ännu mer felkonstruerad och ingen målad cykelpassage över gatan. Så här tycker projektledaren Filip Borgelin: ”Här får man hoppa av och leda cykeln över.”

Kanalvägen7

Efter mycket tjat försvann denna underbara konstruktion.
Foto: Cyklistbloggen

Kanalvägen8

Här blev det stopp. Trots att man haft hela sommaren på sig har man inte lyckats bygga klart hela cykelbanan.

Kanalvägen9

Längre österut ser det fortfarande ut så här.

 

Kanalvägen11

Är man på väg västerut möts man av denna uppmaning.

Sammanfattning
Det är sju år sedan man började bygga i Henriksdalskajen, ett område som skryter om att man jobbar miljömedvetet. Oktober 2014 ser det ut så är, tala om att prioritera miljövänliga transportsätt. Istället för att bygga cykelbanor på båda sidor av Kanalvägen bestämde man sig för en dåliga lösning som inte kommer att utnyttjas fullt ut.

 

 

En reaktion på “Cykelbanan på Kanalvägen”

  1. Hur vore det att man åtminstone en gång då och då (eller snarare alltid) använder sig av Mikael Colville Andersens (Copenhagenize Design Company)? Hur faktiskt cyklister (och gående) rör sig och därefter anlägger cykel- och gångbanor (åtskilda från varandra).
    Kan man någongång sluta skjuta från höften?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>