Cykelkatastrofen i Hagastaden

Hagastaden är ett kommungränsöverskridande stadsbyggnadsprojekt i Stockholm, innefattande delar av Stockholms kommun och Solna kommun. Hagastaden har en yta av 96 hektar och omfattar områdena för Karolinska sjukhuset och den tidigare bangården för Stockholms norra station. Området tillhör dels stadsdelen Vasastaden i Stockholm, dels stadsdelen Haga i Solna. Här är Stockholm stads informationssida.

Hagastaden1

Jag letar förtvivlat efter någon information om hur cykeltrafiken ska hanteras med detta är allt jag hittar:

Det är viktigt att kunna ta sig till och från Hagastaden på ett bra och enkelt sätt. Förutom att ge plats åt nödvändig biltrafik tar staden även fram planer för hur man bäst tar sig fram till fots, på cykel och kollektivt. Det kommer att gå bussar till stadsdelen och 2016 planerar landstinget att börja bygga tunnelbana till Hagastaden.

För att kunna försörja de bostäder och kontor som ligger ovanpå tunnlarna med parkeringsplatser bygger Stockholm Parkering ett 550 meter långt parkeringshus med plats för över 1 300 bilar. På garagets tak byggs sedan stora delar av Norra Stationsparken.

Viktigast är att man kan åka bil till Hagastaden och parkera i ett jättegarage. Jag läser Frågor och svar. Inte ett ord om cykel.

Miljö i Hagastaden
Miljöarbetet inom Stockholms stad har hög prioritet. I ett stort och omfattande projekt som Hagastaden är det självklart att arbeta systematiskt och långsiktigt med miljöfrågorna. Det vi bygger ska hålla för lång tid framåt och påverkar sin närmiljö både under och efter byggtiden.

Besök i Hagastaden
Eftersom det är omöjligt att hitta någon information om cykelinfrastrukturen får jag bege till ort och ställe för att dokumentera hur det ser ut idag och kanske hitta någon som kan svara på mina frågor.

Pendlingsstråk
Genom området passerar ett viktigt pendlingsstråk för cyklister från och till Solna.

Hagastaden2

Enligt Stockholm nya cykelplan ska följande gälla för ett pendlingsstråk.

Pendlingsstråken utgör ett övergripande cykelvägnät som ska vara till för alla. Bredder och standard möjliggör att cyklister som tar sig fram med olika hastigheter och med olika förutsättningar kan känna sig trygga och säkra. Stråken kännetecknas av breda cykelbanor eller – fält med bra framkomlighet, trafiksignaler anpassade till cykeltrafiken och hög standard på drift och underhåll.

Bredd:
Enkelriktad cykelbana                2,25 m
Dubbelriktad cykelbana            3,25 m
Dubbelriktad GC-bana/-väg    5 m
Cykelfält                                              1.75 m

Det ska bli intressant och se hur väl man följer dessa rekommendationer i framtidsstaden Hagastaden. Jag kommer att börja med att filma två av de tänkta cykelvägarna genom området som är de viktigaste pendlingsstråken mellan Solna och Stockholm.

  1. Norra Stationsgatan från Norrtull  – Solnabron – mot Solna
  2. Från Solna – Solnabron – Torsgatan

Stackars Solnacyklister, varför åker ni inte bil istället så slipper ni alla dessa kringelkrokar.

Så här ser det ut när man kommer Norra Stationsgatan från Norrtull och cyklar mot fotografen. 1.5 meter bred cykelbana med hinder. Stor tillfällig parkeringsplats som när det är klart kommer att bli bilväg.

SmalPassage

Och inte blir det bättre när man rundar hörnet och svänger upp på Solnabron. Fortfarande bara 1.5 meter bred cykelbana med cykelparkering helt felplacerad. Gångbanan bredvid är 7 meter!! bred. Enligt Trafikkontoret är det inget fel på cykelparkeringen,  utan det beror på att cyklister parkerar sina cyklar slarvigt (se kommentar här nedan).

Solnabron

Uppe på bron ser det ut så här, 5 bilfiler och en bussfil. Brons total bred är cirka 33 meter!! Cyklarna fick 2×1.5 meter = 3 meter.

Solnabron3

På södra sidan. Underlig prioritering. Cyklar 1.5 meter. Gående 4.3 meter.

Solnabron5

Strategiskt placerat skåp.

Solnabron13

Utsmyckning och tjusiga lyktstolpar,  men cykelbanan blev bara 1.5 meter bred.

Solnabron4

Här gäller det att håll tungan rätt i mun. Utförsbacke och många hinder. Jag törs inte tänka på vad som kan hända när en cyklist tappar balansen på en isfläck en tidig vintermorgon. Dessa två pelare kommer inte att flytta på sig.

Solnabron7

Avslutning ser ut så här. Varsågoda in i cykelfållan.

Solnabron12

Svängfest på Solnabron.

Solnabron9

Ytterligare en sväng helt i onödan.

Solnabron11

Till slut en livsfarlig inkräktare i cykelfältet.

Solanbron10

Lugn, lugn det fixar vi enkelt. Oj då nu blev visst cykelfältet bara 1 meter brett. Det gör ingenting det påverkar ju inte bilarna.

Solnabron14

Svar från Solna stad
Som svar på min kritik skickar Solna stad en länk till sin hemsida, Cykeltrafiken prioriterad i Hagastaden. Cykelbanorna illustreras med denna bild av den 7 meter breda gångbanan. Komiskt.

SolanbronGågata

Så här står det på den sidan:

– Att skapa tillgänglighet för cyklister och gående är faktiskt det som vi jobbar hårdast med, menar Gunilla Brogren, trafikteknisk konsult på Stockholm stad. Det vi arbetar för är att alltid ha fria vägar för gående och cyklister på båda sidor om kommungränsen.

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta.

Svar från Stockholm stad
Se kommentar här nedan. Jag vet att det har skett  flera ändringar i projektet under resans gång så det är en dålig ursäkt och vad var det som sade att man måste hålla sig till minimummåttet när man planerade denna 33 meter breda bro.

Den gamla Solnabron
Den gamla Solnabron som revs 2011 hade breda (2.5 m) och fina cykelbanor. Hur kunde det bli så fel?

GamlaSolnabronFoto: Lars Epstein DN

GamlaSolnabron1Foto: Krister Isaksson

Så hår såg det ut en gång i tiden när Google filmade den gamla bron.

Solnabron16

Stockholms stads cykelhandbok från 2009
Stockholms stad och Solna stad åberopar alltid  att man byggt efter den gamla standarden definierad i cykelhandboken från 2009. Där står det på sida 46 följande text:

Om cykeltrafiken är eller bedöms bli så stor att framkomligheten på cykelbanan begränsas ökas bredden till 2,25 meter. Kraven på skyddsremsa förändras inte (Figur 4).

CykelbanaExtraBred

 

Angående hinder vid sidan av cykelbanan.

CykelbanaSkyddsZon

Sammanfattning
Än en gång har Stockholms stad (och Solna) totalt misslyckats med att bygga cykelinfrastruktur som följer den nya cykelplanen. Man har lyckats gör nästan alla fel man kan göra när det gäller cykelbanorna. För bilar däremot är det raka spåret och det mesta av utrymmet. Det har sällan byggts så dåliga cykelbanor i Stockholm som det görs idag 2014, när Stockholm ska bli en cykelstad i världsklass. Ett stort hån mot alla oss som cyklar. Det finns bara en sak att tillägga.

Gör om och gör rätt!

5 reaktion på “Cykelkatastrofen i Hagastaden”

  1. Bra granskning!
    Jag skickade klagomål till Stockholms stad för ett tag sedan och fick följande svar:

    Hej Clara!

    Tack för din synpunkt.

    När cykelbanan planerades och ritades gjordes den efter stadens gamla handbok där bredden skulle vara 1,5 meter. Då det här är ett stort projekt har det inte varit möjligt att ändra detta och därför är cykelbanan smalare än den standard som vi numera har i vår cykelplan.

    Vi är medvetna om problemet med att vissa parkerar sina cyklar lite slarvigt så att de sticker ut i cykelbanan och vi ser över vad vi kan göra.

    Med vänlig hälsning
    Elisabet

    Elisabet Andersson
    Kommunikatör
    elisabet.k.andersson@stockholm.se

    Helt otroligt att man bygger med gammal MINSTA bredd på ett nytt pendlingsstråk år 2014. Man häpnar minst sagt över inkompetensen.

    /Clara

    1. Hej,

      De har gjort dåligt jobb som de själva erkänner (!) och sedan skyller de på cyklister (inte en två) att de är slarviga!
      Att Elisabet Andersson, kommunikatör, har mage beskylla de som är offer i sammanhanget!

      Fy på dig Elisabet!

  2. Hej,
    Vilket bra inlägg.
    Jag cyklar dagligen denna sträcka (bor i Vasastan jobbar i Solna) och det är katastrof!!!
    Att som mig rulla ner för Hälsingegatan, från St Eriksgatan, och ut ner vid Hemköp (typ 1:50 in i din film där du cyklar från Norrtull) och in på den pyttesmala cykelvägen (???) med varningsskyltar, reklamskyltar, cyklar OCH folk i – är…med livet som insats! Plus den, mer än?, 90 -gradiga högersvängen upp på cykelvägen på bron… Suck!

    Hoppas detta leder till förbättring!
    Tillgänglighet? Bah! För vem? O i vems värld?!

  3. Jag rekommenderar alla cyklister att göra det jag själv gör. Där cykelvägarna är undermåliga, cykla i bilfilen och cykla mitt i filen så bakomliggande bilar måste göra ett filbyte för att komma om. Fortsätt göra det tills dom dom bygger ett vettigt cykelnät. En del bilister blir lite sura, vilket är bra, då kanske dom också tröttnar och börjar kräva bättre cykelvägar. Gör intrång på det utrymme som planen föreskriver och cyklister förtjänar. Annars händer ingenting.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>