Lastplatser

Lastplatser är ett stort problem för oss cyklister. Nästan alltid så bryter de av en cykelbana eller ett cykelfält. Det vore väl okej om de bara användes som lastplatser men oftast fungerar de som parkeringsplats för lata bilister, som här till exempel på Folkungagatan precis utanför Systembolaget.

Lastplats

Stressad bilist som handlar på Systembolaget.

Brandkåren

Brandkåren handlar middagsmat i ICA butiken mittemot.

Jag skickade in ett klagomål till Trafikkontoret där jag bad om att lastplatsen ska tas bort eftersom den inkräktar på cykelfältet som är ett utpekat pendlingsstråk. Döm om min förvåning när jag fick följande svar:

Tack för ditt brev.

En ny lösning är på gång för att skapa mer plats åt parkerade fordon utan att de står i cykelbanan.

Lösningen innebär en något smalare cykelfält förbi lastplatsen, cirka 1,15 meter, istället för 1,80 meter. Vi hoppas att målningsåtgärden kan vara på plats inom en månad.

Några kommentarer.

  • Det är stoppförbud både på lastplatsen och på ett cykelfält.
  • Något smalare = 36%
  • Observera uttrycket ”parkerade fordon”. Lastplatsen har blivit parkeringsplats.

Jag skickade ytterligare ett mail och fick då följande svar:

Tack för ditt email. 

Självklart har vi utgått från cykelplan och våra andra styrdokument. Det finns ett tydligt behov av lastplats för lastning och lossning, sophantering mm. Lastplatsen och andra omständigheter (t.ex. mittplacerat påldäck) gör det svårt att hitta en lösning som gynnar alla trafikanter.

När det gäller cykelfältet förbi lastplatsen finns det två alternativ: 
(a) att låta cykelfältet upphöra ungefär som vid vissa busshållplatser
(b) att smalna av cykelfältet så att lastfordon ryms inom designerad yta  

Fördelen med alternativ b (som vi nu valt) är att lastfordon kommer att försöka anpassa sig till cykelfältslinjen. Därmed finns det mindre risk att stora fordon blockera för cyklister, samt mindre risk att cyklister tvingas ut i blandtrafik.

För lastplatsen gäller tidsintervall 10-15 och därmed ska lastfordon inte stå i lastplatsen under rusningstider när cykelströmmen är som störst.

Cykelplanen försöker vi följa så långt som möjligt men ibland måste vissa avvägningar göras i planeringsskedet.

Här är mitt svar:

Ombyggnaden av  Folkungagatan var felplanerad från första början. Om framkomlighetsstrategin hade varit styrande så hade man tagit bort parkeringen på  södra sidan av gatan och byggt cykelbanor som följt cykelplanen (2.25m istället för 1.70m) på båda sidor av gatan, men som alltid blev det bilarna som segrade.
FolkungagatanSodraSidan
Kommentar

Hur många gånger har vi inte hört denna mening uttalas:  ”Cykelplanen försöker vi följa så långt som möjligt men ibland måste vissa avvägningar göras i planeringsskedet”.

Vem var det som sa att cykelplanen är död.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>