Misslyckad cykelinfrastruktur

När man cyklar runt på Stockholms cykelbanor ser man överallt exempel på misslyckad nyanlagd cykelinfrastruktur. Vad beror det på kan man fråga sig. Okunskap, brist på pengar eller bara totalt ointresse. Pengar borde inte vara ett problem. De styrande politikerna har lovat både en och två miljarder till cykelsatsningar.

Här kommer en samling bilder som illustrerar hur situationen för oss cyklister ser ut i Stockholm idag. Jag kommer att lägga till fler bilder efterhand. Ni får gärna maila mig era exempel på misslyckad infrastruktur, så kommer jag lägga upp även dem på denna sida.

MisslyckadCykelPlanering

Nyanlagd cykelbana på Solnabron

Solnabron

Helt nybyggd cykelbana på det viktiga pendlingsstråket mot Solna. Cykelbanan är 1.5 meter bred (enl. cykelplanen 2.25m)  och cykelparkeringen ligger så nära att parkerade cyklar sticker ut i cykelbanan. Det ser inte bättre ut runt hörnet.

Solnabron2

Tillfällig busshållplats på Skeppsbron

Skeppsbron3

Busshållplatsen tar upp större delen av cykelbanan där tusentals cyklister passerar i morgonrusningen. Om den hade flyttats fram 10-20 meter skulle det ha funnits mycket mera plats.

Lastplats på Folkungagatan

Lastplats

Lastplatsen är alldeles för smal och används mest som parkeringsplats för stressade privatbilister.

Vändplats för bilar och bussar på Stadgårdskajen

Stadsgårdkajen

Bilar och bussar måste komma fram. Cyklister och gående får maka på sig. GC-banan borde enligt Stockholms cykelplan vara minst 5 meter bred på detta pendligsstråk.

En reaktion på “Misslyckad cykelinfrastruktur”

  1. Whats not to like at Solna? cykelbana mellan parkering och systembolaget och en högersväng intill Max hamburgare. What can go wrong?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>