Stigbergsgaraget

Just nu pågår bygget av Stigbergsgaraget på Södermalm. Vid byggstarten 2013-09-09 uttalade sig alla om hur viktigt det är att minska antalet gatuparkerade bilar.

Stigbergsgaraget2

Garaget kommer att rymma cirka 300 bilar, men bara 30 laddplatser och kommer att frigöra gatuutrymme för kollektivtrafik, cyklister, gående och rörlig trafik. Stigbergsgaraget kommer kunna ta emot motsvarande 3 km kantstensparkerade bilar från gatorna här i närområdet, vilket gynnar framkomligheten på hela Södermalm, säger Ulla Hamilton. Jag vet inte hur Ulla räknar men 300 bilar motsvarar väl snarare 1.5 km kantsten.

Stigbergsgaraget

Bygget kommer att kosta cirka 100 miljoner. För de pengarna hade man fått många tusen cykelparkeringar. I Utrecht har man byggt ett cykelgarage som rymmer 4200 cyklar.

Stockholms Parkering
Läser man på Stockholm Parkerings hemsida blir det lite mera otydligt.

Stigbergsgaraget3

Där står det bara att man bygger ett nytt underjordiskt garage i syfte att avlasta gatumarken från parkerade bilar. Kan betyda vad som helst t.ex. att man plockar bort några få parkeringsplatser på Folkungagatan.

 I juni 2014 låter det lite annorlunda
- Stigbergsgaraget kommer att avlasta gatorna i dess närområde motsvarande tre kilometer av kantstensparkerade bilar. Därmed görs gatuutrymmet mer tillgängligt för den rörliga trafiken och för korttidsparkeringar, säger Ulla Hamilton. Den rörliga trafiken var visst bilar. Tillbaka på ruta ett.

Var hittar man 300 gatuparkeringar att plocka bort
Inom tullarna finns idag cirka 32500  avgiftsbelagda parkeringsplatser så att plocka bort 300 st borde inte vara så svårt, kan man tycka. Men finns det något som är heligare än parkeringsplatser i innerstaden? Inte vad jag känner till. Vi ser vad som händer när man vill bygga nya cykelbanor. Det är nästan omöjligt att plocka bort några parkerade bilar för att bygga godkända cykelbanor.

Men låt oss göra ett försök i alla fall. Här är mina förslag (totalt 130 platser). En bra början.

Folkungagatan
är ett utpekat pendlingsstråk för cyklar. För att kunna bygga cykelbanor på båda sidor av gatan skulle dessa gatuparkeringar behöva plockas bort.
Folkungagatan 47-97        40 parkeringsplatser
Folkungagatan 50-108     50 parkeringsplatser
Folkungagatan 122-154  25 parkeringsplatser

Skånegatan
Här finns det 15 parkeringsplatser  som förstör alla möjligheter att göra om gatan till en skön restauranggatan med stora uteserveringar.

Skanegatanparkering

Renstiernas gata
30 parkeringsplatser som behöver plockas bort för att bygga cykelbana (utpekat pendlingsstråk).

RenstiernasgataParkering

Slutsats
När de byggs nya parkeringsgarage i Stockholm är det inte för att minska antalet gatuparkerade bilar, utan för att utöka det totala antalet bilparkeringar som alltid verkar vara för få. Det ser också ut som om samma sak ska hända när Stigbergsgaraget öppnar, trots alla vackra ord från ansvariga politiker och Stockholm Parkering AB. Jag inser att mina förslag är orealistiska i den bilstad som Stockholm är idag men om vi vill förvandla den till en cykelstad finns ingen återvändo.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>